Publicerad 13 november 2012 Uppdaterad 20 november 2012

Skolbibliotek lyft för läsning

Bemannade skolbibliotek har stor betydelse för elevers lärande, skriver Skolinspektionen efter att ha granskat läsundervisningen i 40 skolor.

Granskningen visar att det finns stora skillnader när det gäller läsundervisningens kvalitet. Vid två tredjedelar av de lektioner som observerats var kvaliteten på läsundervisningen för dålig, tycker Skolinspektionen.

Bristerna gäller bland annat att eleverna inte ges tillräcklig förförståelse om de texter de arbetar med, att de sällan ges inflytande över vad som ska läsas, och att variationen av texter som används är begränsad.

Undersökningen visar också att flera av skolorna saknar skolbibliotek. Men i de fall det finns har det stor betydelse för elevernas lärande. Intervjuer med elever visar att de behöver aktivt stöd av både lärare och bibliotekarier, som bidrar med källkritik och att bedöma litteraturens relevans. Skolbiblioteket behövs alltså inte bara för att tillhandahålla böcker.

Enligt skollagen ska alla elever ha tillgång till skolbibliotek. Samtidigt visar biblioteksstatistiken att bara fyra av tio elever har tillgång till ett skolbibliotek som är bemannat minst 20 timmar i veckan.

Vision kräver nya lokaler till färdtjänsten

Visions huvudskyddsombud i Boden kräver bättre arbetslokaler för färdtjänsthandläggarna. Flytten från stadshuset till ett avlägset industriområde har lett till ett starkt missnöje från brukarna som drabbat de anställda i form av hot och stress. Igår kl 11:08

Gamla ting lyser upp vardagen

Hur kan vardagen på Malmös äldreboenden förgyllas? Gizella Nemeth tipsar och stöttar stadens undersköterskor hur de kan göra de äldres dagar mer innehållsrika. 17 juni 1 kommentar

Dålig lukt i kommunhus ger huvudvärk

Personal i Mörbylånga kommun får hälsoproblem på grund av dålig luft i arbetsrummen. Nu kräver Vision att arbetsgivaren gör något åt saken snarast. 30 juli

MITT YRKE

Annonser